COLUMN


De column is het commentaar van de redactie, medewerkers van het Instituut voor Beeld & Vorm reageren op de actualiteit, tentoonstellingen of ontwikkelingen en andere uitwassen binnen de huidige beeldcultuur. Het Instituut signaleert relevante drukwerk, evenementen, collecties, films of websites. Maar we ontkwamen er niet aan... deel 2 van 'Plezier met Dieren'.


Zoals gezegd, in het laatste MACHAZINE zijn we begonnen aan de reeks 'Plezier met Dieren' en kwam Sarnoff even voorbij als navolger van Coolidge. Arthur Sarnoff verdient echter wel wat meer credits; Geboren in 1912 in Brooklyn, studeerde aan de Grand Central of Art en maakte gedurende zijn lange carrière talloze illustraties voor American Weekly, Collier's, Esquire etc.

Zijn schilderij van honden aan het pool-biljart, 'The Hustler' was in de jaren '50 een best seller.



Voor de muziek liefhebbers; Sarnoff maakte naast honden aan het biljart, reclames voor oa Lucky Strike en pin-up's ook voor het derde album van de Butthole Surfers de hoes van hun 'Locust Abortion Technician'.


Arthur Sarnoff's 'Jack the Ripper', op American Art Archives is meer van zijn reclame werk en covers te zien.


A. Japin één van onze lezers, stuurde ons vanuit Franrijk als bijdrage aan deze rubriek werk toe van Thierry Poncelet (Brussel 1946), wij vonden het meer een 'one tricky pony' en moeten direct aan die andere ansichtkaarten fotograaf William Wegman denken, maar oordeelt u zelf.

Poncelet

Wegman



Nee, dan zien wij liever het werk van Donald Roller Wilson. Wilson (Houston 1938) werkt als fijnschilder in de techniek van de 'oude meesters', een hyper realisme fantasie bevolkt door oa. apen, bulldogs en katten, vergezeld van augurken, olijven, sigaretten en asperges. U weet, wij hebben bij MACHAZINE het niet op de termen kitsch, fout of camp, dit is plezier met dieren van de bovenste plank!

Zijn aangeklede modellen, steevast in antieke kostuums, staan bekend als Cookie, de kleine oerang oetan, Jane de bulldog, Terror de Jack Russell, Loretta, de actrice kat en Miss Dog America. Zelfs zijn portretten op klein formaat die via internet of een aantal galleries worden verkocht gaan zonder moeite voor meer dan 40.000 dollar van de hand.

Wilson


Donald Roller Wilson was ook verantwoordelijk voor een aantal platenhoezen van Frank Zappa; 'Francesco Zappa' en 'Them Or Us', beide uit 1984.


Als we dan toch bij fijnschilderen en hallucinerende werkelijkheden zijn aangeland, kunnen we niet anders dan ook de Engelse illustrator Alen Aldridge te vernoemen. Aldridge was oa. verantwoordelijk voor de psychedelisch platen die hij maakte voor het boek 'Het Vlinderbal', dat we bij een uitdragerij in Den Haag aantroffen. Het oorspronkelijke 'The Butterfly Ball and the Grasshopper's Feast' dateert uit 1973 en is geheel in de stijl van die tijd in een softe, flowerpower airbrush uitgevoerd.


Alan Aldridge (Londen, 1943) werkte als illustrator voor het 'Sunday Times Magazine' en maakte een aantal covers voor 'Penguin Books' waar hij in 1965 als artdirector van de science fiction afdeling begon. In 1968 begon hij zijn eigen bureau 'INK' en werd bekend vanwege zijn artwork voor het 'Beatles Illustrated Song Lyrics'. Na 'The Butterfly Ball and the Grasshopper Feast' maakte hij nog twee vervolg delen en werkte aan platenhoezen. Wat we echter slecht van hem kunnen verteren is het mierzoete 'Love is all you Need' van Roger Glover.

you tube


Als we een beetje in de lijn van Wilson én van Aldridge blijven mag als vanzelf Femke Hiemstra niet ontbreken. De redactie van MACHAZINE, al jaren fan van haar werk, heeft het ook even bij haar nagevraagd en ook zij was fan van het werk van Adridge en zijn 'Butterfly Ball'.

Femke's blogspot


Niet alleen zijn we helemaal weg van Hiemstra's dieren wereld maar ook haar zwierige typografie is buitengewoon. Hiemstra (Zaanstad, 1974) begon als illustrator maar werkt al een aantal jaar van haar vrije werk, dat al verkocht is voor het droog is. Fantastisch werk, vaak van minuscuul formaat maar met het fijnste detail, doorwrocht en exeptioneel goed.

In 2009 kwam bij Fantagraphics een overzicht van haar werk uit; 'Rock Candy'. Kijk op Fantasia maar eens naar de details bij ‘Der Hüter’ of ‘L’Hirondelle’.



Voor het helaas alweer ter ziele 'Hollands Diep' maakte Erwin Olaf een reeks schrijversportretten 'Het Dier in mij' - de Nederlandse literaire dierentuin. Dierenportretten van oa. Remco Campert, Arthur Japin, Lieve Joris, Tim Krabbé en Annelies Verbeke.



Onze favoriet is natuurlijk deze goed getroffen foto van Arthur Japin, waarin Erwin Olaf de scenario schrijver van de onovertroffen Nederlandse film 'Vliegenierster van Kazbek' zo treffend heeft neer gezet. Erwin Olaf


Brooke's Soap adverteerde aan het begin van de 20e eeuw met zijn Monkey Brand, talloze prachtige Victoriaanse gravures met aangeklede apen, en zo zijn we terug bij onze ansichtkaarten serie.

zie MACHAZINE #9


Brooke's Soap was een soort schuurmiddel, als Vim, vandaar dat 'we wont wash clothes'....