Deze complete aflevering van -collecties- in MACHAZINE #8 gaat over Chip Kidd's Batman verzameling in het licht van het, in Nederland verschijnen, van zijn boek Bat-Manga!

Eerder bracht hij bij Bulfinch 'Batman Collected' uit maar dit keer is de Batman in de Japanse samenleving aan de beurt. U begrijpt dat wij deze gelegenheid met beide handen aangrepen om onze verborgen liefde voor Japan én Batman in deze MACHAZINE volmondig toe te geven.




In 1966 verscheen in het Japanse weekblad Shonen King de Batman strips door Jiro Kuwata. Een complete remix van de Amerikaanse strips, naar aanleiding van de Batman tv serie, die op dat moment op de Japanse televisie te zien was. De strips lijken op het eerste gezicht op de originelen van Bob Kane en latere tekenaars uit de jaren ’60 maar zijn onmiskenbaar Japans.

Jiro Kuwata debuteerde al op zijn dertiende bij een uitgeverij met The Star Cluster en werd in 1963 een beroemd manga artiest met zijn superheld 8-man. (die later de inspiratie vormde voor RoboCop). In zijn jeugd las Kuwata alle reguliere populaire strips zoals Norakuro van Suiho Tagawa of Boken Dan-Kichi door Keizo Shimada, tot het baanbrekende werk van Tezuka Osamu’s werk verscheen.

zie MACHAZINE #7


Jiro Kuwata die al eerder gevraagd was een Superman versie te doen wilde oorspronkelijk de Amerikaans realistische en dynamische stijl in zijn eigen werk opnemen maar zette uiteindelijk toch de strips naar zijn eigen hand. Kuwata ging verder dan alleen de uitvoering aan te passen aan de Japanse smaak; hij herschreef de scripts omdat de Japanse lezers een ander soort verhalen gewend was. De camp en het surreële dat de Amerikaanse versie kenmerkte zou volgens hem niet door de Japanse striplezer gewaardeerd worden. Zodoende ontstond een Dynamic Duo zoals die nooit eerder in druk was verschenen; in een mix van Amerikaans-Japans, manga-atoomstijl vermengd met robots en mad professors.


De Batman strips stopten helaas al binnen een jaar in de bladen omdat de licentie van DC niet verlengd werd en de rest van de strip bij de blad redactie achter slot en grendel verdween.

De Batmania was in Azië echter minstens zo groot als in de Verenigde Staten en de parafernalia en speelgoed waren in Japan zo mogelijk nog uitbundiger en extravaganter dan in het westen.

Chip Kidd maakte eerder het geweldige ‘Batman Collected’, een must voor alle Batman verzamelaars, en zette in Bat-Manga opnieuw fotograaf Geoff Spear aan het werk. Chip verontschuldigt zich in het voorwoord (achterin, het is tenslotte een ‘japans’ boek) voor de herlettering van de originele pagina’s maar door de integrale reproducties blijft het gevoel van een jaren ’60 pulpmagazine bewaard. Een geweldige uitgave voor de liefhebbers van een combinatie Japan en Batman onder een sausje van jeugdsentiment!