De column is het commentaar van de redactie, medewerkers van het Instituut voor Beeld & Vorm reageren op de actualiteit, tentoonstellingen of ontwikkelingen en andere uitwassen binnen de huidige beeldcultuur. Het Instituut signaleert relevante drukwerk, collecties of websites.


In eerdere links hebben we al verwezen naar 'slinkachu' die in Londen met treinbaanpopjes streetart maakt. Dit keer aandacht voor zijn tegenpool uit Franrijk; Minimiam, een duo bestaande uit Pierre Javelle en de Japanse Akiko Ida. Werk is te zien op hun website met een overigens vervelende intro. Ook hun weblog (news) is interessant en behandeld meer miniatuur kunstenaars zoals Frank Kunert en Paolo Ventura maar is helaas volledig in het frans.minimiam

 


Ere wie ere toekomt, al in 1981, dus lang voordat Slinkachu of Minimiam met treinbaan poppetjes aan de slag gingen had het kunstcollectief 'de Enschedese School' al laten zien dat je geen Märklin treinbaan nodig had om te mogen knutselen met miniatuur landschappen. Het Parool publiceerde in de begin jaren '80 hun 'Tableaux literaires, Twintig scenes uit de Nederlandse literatuur.' In het boekje staan onder andere de foto's van scènes uit 'Brommer op zee' van J.M.A. Biesheuvel, 'Verwoest Arcadië' vanGerrit Komrij en 'Max Havelaar' van Multatuli, die in vitrines met behulp van speelgoed en modelbouwmaterialen waren uitgebeeld. Onder de vitrines bevond zich een cassetterecorder waarop men de betreffende passage uit het boek kon beluisteren. De vitrines reisden in een tentoonstelling door Nederland en werden later opgenomen in de collectie van het Letterkundig Museum in Den Haag.

Multatuli's Max Havelaar

Brommer op zee van J.M.A. Biesheuvel


Vrijdag 16 november opende de solo show van Raoul Deleo in gallerie Blaak 10. Aanleiding voor een overzicht van zijn illustraties, animaties en vrij werk was het verschijnen van ' de Eenzame Snelweg' Vijftig jaar na Jack Kerouac's 'On the Road' reden schrijver Auke Hulst en Raoul Deleo de 5700 kilometer van New York naar San Francisco. In de Eenzame Snelweg laat Raoul zijn ware tekentalent zien en schuwt het autobiografisch in zijn werk niet. Uitgeverij Meulenhof liet het in zijn persbericht zo zeggen; "De Eenzame snelweg neemt ons mee langs metropolen en spookstadjes, dwars door het filmische land en de kronkelwegen van de geest. Een fascinerend en persoonlijk verslag in tekst en beeld."

raoul deleo


De tentoonstelling MOOI VAN VER- MUURSCHILDERINGEN IN ROTTERDAM in TENT baseerde zich op de gelijknamige publicatie van auteur Siebe Thissen. Het boek, door Trichis uitgebracht, toont de soms woelige geschiedenis van de Rotterdamse muurschildering, waarin commerciële motieven, maatschappelijk engagement en autonome expressie elkaar afwisselen. Wat heeft de beeldende kunst ons, de afgelopen decenia, op de buitenmuren van de stad willen vertellen? Het boek is een mooie tegenhanger van, het eerder in deze column besproken, 'Graphitti in Rotterdam'. In de tentoonstelling werd de geschiedenis van de muurschildering belicht en was een aantal kunstenaars, waaronder Antistrot, Simon Schrikker en Ewoud van Rijn uitgenodigd om op de wanden van TENT onder handen te nemen.

TENT



Johan feliciteert Siebe Thissen met het fraaie resultaat.