De column is het commentaar van de redactie, medewerkers van het Instituut voor Beeld & Vorm reageren op de actualiteit, tentoonstellingen of ontwikkelingen en andere uitwassen binnen de huidige beeldcultuur. Het Instituut signaleert relevante drukwerk, collecties of websites.


brandgrens

De miezerige avond van maandag 14 mei; een spectakel, prachtig beeld, imposant monument, emotioneel en visueel geweld. we zagen de eerste stralen de lucht ingaan vanaf Noord, stonden er eronder, reden erdoor heen op de fiets, langs het vreemde, ver weg geluid en rode wolken op het Schouwburgplein, als ufo's boven in de lucht, een Rotterdams noorderlicht fenomeen, magnifiek en feeëriek.

In opdracht van Rotterdam 2007 City of Architecture was door the Mothership het project Brandgrens gerealiseerd; 128 enorme schijnwerpers vertoonden in de lucht het gat dat op 14 mei 1940 in het centrum van Rotterdam is weggevaagd maar wel op een vreselijk mooie manier!

foto; Maarten Laupman

enterthemothership.com


Johan Weggis van het Instituut voor Beeld & Vorm kocht op de luchthaven van Schiphol de Quote, feitelijk vanwege het meesterlijk geïllistreerde Quote junior ABC-boekje dat bij het nummer was bijgesloten. Jammer dat de uitgever geen geld had voor een linnen rugje conform het concept van een kartonnen ABC-boekje. Afgezien van de inhoud van het Quote magazine blinkt het blad zelf ook al niet uit door de technische afwerking.

voor meer van Johan


geheel in stijl; de fantastische en vakkundige illustraties van Peter Knapen


Zondag 3 juni naar de laatste film van regiseur David Fincher; Zodiac. Niet zozeer omdat we een vrij conventionele, black dahlia achtige, who was it wilden zien, maar benieuwd naar wat hij dit maal voor openingstitels zou gaan gebruiken. We zijn sinds Se7en fan van Fincher door zijn onconventionele inzet van moving graphics. Ook al deden de credits van Kyle Cooper aan de toen populaire David Carson denken, de krasserige, onheilspellende, 'Dave McKean' typografie in Se7en komt pas na ruim 4 minuten in beeld maar wat een effect!


In Fight Club, uit 1999, deden de openings titels niet zo veel maar na een half uur in de film komen ineens die helemaal op hun plek vallende Ikea letters in het beeld, geweldig. De credits bij de Panic Room verraden Finchers’ achtergrond bij Industrial Light and Magic; computer 3d werk met een imposant, beeldvullend, larger than life, copperplate font, nu wel helemaal aan het begin van de film. Afgelopen zondag dus in het donker zitten wachten op wat voor truc hij nu bij Zodiac zou uithalen. Intro niets bijzonders, maar wacht, het zal zo wel komen, we zitten niet voor niets bij een David Fincher' film, hij zal zo wel gaan uitpakken. Dan, als je het al helemaal niet meer verwacht en de popcorn allang op is, heel minimaal, bijna onmerkbaar de brieven van de Zodiackiller flauwtjes als geprojecteerd op de muren van de kranten redactie, heel dunnetjes. Voorbij voordat je erg in had, weggestopt in een paar beeldjes, was dat het nou? zeiden we tegen elkaar. En de popcorn was ook al op.


De diverse intro titels zijn overal te zien op you tube, een uitgebreide uitleg van de panic room 3d belettering op; www.dvdtalk.com/cinemagotham/archives/000536.html


Zaterdag, 16 juni, bij NAi uitgevers, pas verschenen; ‘Graffiti in Rotterdam’ van Rens Muis en Wessel Wessels. Prachtige zw/w foto’s uit de jaren '70 van een verdwenen Rotterdam tot en met meer recente pieces van bekende schrijvers van nu. Volgens de flaptekst is 'Graffiti in Rotterdam' een boek dat met beschouwingen van kunsthistorica Marlite Halbertsma en stadssocioloog Jack Burgers het fenomeen graffiti op toegankelijke wijze in een bredere context plaatst, analyseert, relevante ontwikkelingen laat zien en verbanden legt met het specifieke karakter van de stad en de stedelijke (jongeren)cultuur. Eindelijk een goed boek, dat niet alleen een foto overzicht is maar ook nog eens goed geschreven is, al zouden we bij het Instituut er nog wel paar foto's aan toe kunnen voegen.(zie hieronder)