city media rotterdam


In opdracht van het OBR ontwierp Theo Seesing voor City Media Rotterdam een multimedia-installatie in de voormalige elektriciteitscentrale waar de preview van de programmering van City Media Rotterdam het best tot zijn recht zou komen.

Het concept van het ontwerp van de presentatie in de Schiecentrale is gebaseerd op een geabstraheerd metrostation of moderne luchthaven; door middel van stilering en materiaal gebruik, belichting en door groot gebaar te maken in zowel volume, oppervlakte als hoogte verschillen moet de suggestie van een transit ruimte worden gewekt.


Bezoekers komen binnen in de ‘foyer’ (A) ; waar een tijdelijke studio is ingericht met de technici voor licht,geluid, av, interactief, regie en dj. En gaan via verhoging B met een scherm van 3x8 m. naar de grote hal (C)


Juist door de suggestieve componenten als geluid, licht en materiaal in te zetten in plaats van al te gedetailleerde elementen wordt bereikt dat het op geen enkel moment een decor of een te nadrukkelijke kopie van de werkelijkheid wordt.

De meeste schermen zijn doorzicht schermen variërend van 2x3m. tot 3x8m. het grote opzicht scherm achterin de zaal beslaat 4x8m. Het totaal heeft een anonieme, bijna industriële- museale uitstraling om het filmbeeld op de schermen naar voren te laten komen.


Het publiek loopt binnen richting de grote hal. Voor zowel ruimte B als C geldt dat de bezoeker door het lichtschema de indruk heeft op, een door licht afgebakend, ‘eiland’ te zijn in de grote Schiecentrale studio. De installatie komt daardoor geheel los te staan van de studio en suggereert een transit ruimte zoals op een modern vliegveld. Door materiaal en belichting is een modern, dynamisch station verbeeld in semi daglicht.


Bezoekers zien bij binnenkomst links een montage van de foto’s van Otto Snoek, tegenover zich zien zij als het ware zichzelf en de ‘tunnel’ doorlopen; B2 is namelijk een filmprojectie van de tunnel waar zij zelf in lopen. Rechts staan vervolgens 3 schermen van 2x3m.alsof het een metrostation betreft. Via een tweetal trapjes en een hellingbaan kan het publiek de grote ruimte in.


Bij C3 hangen drie schermen van 2x3m. waar tijdens de intro een interactief spel van Rnul draait. Tussen de grote schenkels bevinden zich enkele zitjes zoals op luchthavens bij de gates.


Mark Harbers, wethouder van Economie, Haven en Milieu gaf 11 juni jl. het startsein voor de preview van de programmering van City Media Rotterdam die in het najaar voor het eerst te zien zal zijn op grote beeldschermen in Rotterdam.

Meer dan 200 genodigden waren in de Schiecentrale-studio getuige van de van een voorproefje van wat te zien zal zijn op schermen in metrostations en de publieke ruimte boven de grond.

 


City Media Rotterdam gaat zeven dagen per week van 6 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts uitzenden; een doorlopend programma van nieuws, kunst en cultuur. De schermen worden aangesloten op het glasvezelnetwerk en staan in verbinding met de 25KV studio waar de redactie van City Media Rotterdam gehuisvest is. Via narrowcasting kan elk scherm apart worden aangestuurd zodat de inhoud per locatie kan verschillen. City Media Rotterdam wil Rotterdammers informeren over alles wat er speelt in de stad en hen een actieve rol geven op een interactief digitaal platform. In tegenstelling tot de meeste narrowcasting projecten in binnen en buitenland zal het accent bij City Media Rotterdam liggen op gevarieerde journalistieke, artistieke en informatieve inhoud.



Ontwerp en regie waren in handen van Theo Seesing van het Instituut voor Beeld & Vorm, en hij tekende bovendien met zijn team voor styling, muziek en project management.



ontwerp en regie; Instituut voor Beeld en Vorm

styling catering; Helga Gasse

fotografie; Marcel Roozenburg en Jan van der Ploeg

av; Video Schaay

standbouw; Confetti

licht; Flashlight

dj;Eniless

interactief spel; Rnul